19.30
Divadelní sál — 120 Kč

Tvrdý / Havelka: U nás v garáži

Martin Tvrdý alias Bonus a Václav Havelka z kapely Please The Trees dostali nabídku pracovat na hudbě k filmu Listopad režiséra Garyho K. Griffina, jenž dle scénáře Arnošta Lustiga svýma americkýma očima vypráví příběh středoškoláků dospívajících v totalitním Československu na konci 80. let. Ve scénické hudbě Tvrdý s Havelkou nejdříve využili samply písní skupiny Garáž, jejichž autorem je Mejla Hlavsa, poté zpracovali další dobové písně jiných autorů a nakonec vznikl samostatný projekt.

Při procházení množstvím dobové hudby nakonec Tvrdý a Havelka společně s koproducentem Ondřejem Šturmou vybrali sérii písní českého undergroundu, punku a nové vlny, které se staly předlohou nového konceptu. Garáž, Psí vojáci, Michael’s Uncle, Dybbuk a Panika nebo Hrdinové nové fronty, Dr. Max, Soubor tradičního popu a Půlnoc. Na motivy jedenácti písní těchto někdejších kapel vzniklo nové album „U nás v garáži“.

Všechny vybrané písně mají překvapivě aktuální texty. Byla to ostatně jedna z hlavních podmínek, které si tvůrci vytkli – dvojice “nových autorů” musela vnímat výpověď jako svou vlastní. V textech najdete spojení, jež se vryjí do paměti, protože ten pocit je stále platný: “Svět se posral - my stále hledáme štěstí - bejt s tebou sou dobrý časy - pocity jak žiletky - duše má je propast černá - ale čert to vem...” Pocity a výpovědi mají ale nový kontext, a to nejen estetický.

Nové úpravy, i když s respektem, vznikly bez piety a sentimentu, s odvahou vyjádřit současnou zkušenost. Nejedná se proto o klasické cover-verze, nýbrž spíše o celkové přestavby, nové úpravy ve změněném režimu. Originál v některých případech poznáte snad jen podle textu. Klasické bicí byly nahrazeny elektronickými beaty, klasické nástroje samplery, syntezátory a počítačem. Kytary se ozývají jen místy a velmi citlivě. Vokály se vrství a prorůstají šumy a samply. Celý projekt drží velmi pevně pohromadě jednotným zvukem jako jedna současná autorská výpověď…

Prostředky jsou jiné, podstata zůstává, srovnávání je marnost. Není tu většina z toho, čím oplývaly předlohy, ale jsou tu jiné a neméně úderné gradace, zvukové mozaiky a vůbec poměrně dost zajímavého materiálu, který své taje odhaluje až postupně. Nové šaty a posun. I s rizikem, že ti, kteří potřebují modly, to autorům neodpustí. Jenže i to se v historii opakuje.

Tvrdý s Havelkou jsou na téhle desce nejen současnější, než ve svých jiných projektech, ale i současnější než někteří mladší kolegové. Nostalgicky nevzpomínají a nepodléhají sentimentu, ale ukazují jednu z mnoha cest a možností, jak se postavit k minulosti. A třeba právě tahle deska k ní přivede i ty nejmladší, pro které už je dávno mrtvá. I díky tomu je kolekce U nás v garáži bezesporu jednou z událostí uplynulého roku (za což se dočkala i nominace v Ceně Vinyla). Nahrávkou na kterou se dost možná bude časem vzpomínat. Stejně tak, jako se dnes vzpomíná na nejlepší léta Psích vojáků, Garáže nebo Dybbuku.

Antonín Kocábek

 

 



REZERVACE VSTUPENEK


Divadlo na cucky, Dolní nám. 42, 779 00 Olomouc
Program Divadla na cucky produkčně zajišťuje DW7, o.p.s.

Hlavní mediální partner Divadla na cucky


TOPlist